torsdag 19 augusti 2010

INVANDRARE WILHELM GANSLANDT



Dubbelklicka på bilderna så får du upp en storbild!!
OBS. Detta är inte den slutliga versionen. Bara ett utkast.
Conrad Ganslandt, köpman i Lübeck. Farfar till Conrad, August, Willy och Elisabeth i Sverige.

Louise Auguste Ganslandt, född Wunderlich. Gift med ovanstående farfar och därför farmor till de svenska barnen Ganslandt.
Ett svenskt vapen utformades för den svenska grenen.Wilhelm invandraren med sin hustru Bertha, född Ganzert. Hon var guvernant på granngården för flickorna Hoffmeister då de träffades. De gifte sig 1871 och fick sonen Conrad 1872 och August 1873.

De tre första barnen till Wilhelm och Bertha var gossar.
Från vänster Willy, Conrad och August.
Alla syskonen. Willy, Anna Linde, August och sittande Elisabeth.

Syskonen Ganslandt samlade hos August på Domegård


Min mor och hennes syskon. Barn till Hilma och August Ganslandt.
Från vänster, Eugen, Molly, Gertrud och Günther.

Text skriven av Conrad efter 100-årsjubiléet av Wilhelms (invandraren) födelse 1843.

Framsidan av samma kort. Deltagarna samlade utanför Gårsta.
Klicka upp bilderna så får du storbild.


I helgen den 13 augusti till den 15 augusti 2010 firade ättlingarna till invandraren Wilhelm och Bertha Ganslandt 140-årsjubileum för släkten Ganslandt i Sverige.


Wilhelm Ganslandt, son till senator Conrad Ganslandt och Louise Auguste Wunderlich i Lübeck invandrade till Sverigen 1870.
Han kom till Österlen i Skåne och köpte sig en gård som då hette Nygård men senare bytte namn till Gårsta. På gården närmast bodde Hoffmeisters vilka hade en guvernant till döttrarna som hette Bertha Ganzert. Hon var dotter till hovkapellmästaren Ganzert i Hannover och nummer 13 av 14 barn.
Tycke uppstod mellan Wilhelm och Bertha och de gifte sig 1871. Första barnet, Conrad föddes 1872 och det andra barnet, också det en son. August (min morfar) föddes 1873. Sedan kom ännu en son Willy eller Wilhelm. Han föddes 1876.
Många år senare, 1883 föddes äntligen en flicka som fick namnet Elisabeth. För att hon inte skulle vara ensam flicka tog familjen till sig ett fosterbarn från ett barhem. Hon var född samma år som Elisabeth och hette Anna Linde. Det kom hon fortsatt att heta eftersom hon inte fick ta namnet Ganslandt. Vem som stoppade det är höljt i dunkel.

1 kommentar:

Peter L sa...

Hej, kära släkt i släkting.
Hilma Gansladt, f Wetterstrand, kände jag mycket väl i min ungdom. Hon var nämligen syster till min farmor, Anna Lindgren. Molly och Gertie har jag också träffat några gånger, de var ju kusiner till min far, Nils Lindgren.
Jag skulle vilja ha hjälp med lite kompletteringar på min sida. T ex om Hilma hade fler namn? Sannolikt, När gifte de sig?
Hilma och Anna var döttrar till Anders Henrik Wetterstrand och Karolina f Lundwall. Vill Du ha mer detaljer bakåt så hör av Dig.
Bästa hälsningar/ Peter L